top of page
  • muinsapidin

Pelantikan Speaker Beri Inspirasi Kepada Kaum Wanita

IPOH: Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak yang baharu, Thangasvari Suppiah berharap pelantikan beliau sebagai Speaker wanita pertama negeri ini memberi inspirasi kepada wanita seluruh negara, khususnya kaum India.

Beliau berkata, pelantikan itu telah memperlihatkan komitmen kerajaan negeri serta pusat dalam agenda pemerkasaan wanita dalam segala bidang dan ianya seharusnya dijadikan sebagai pembakar semangat.

“Saya amat berbangga dengan hakikat iaitu seorang wanita telah dilantik menjadi Speaker oleh kerajaan memerintah (Barisan Nasional), ini akan memberi lebih keyakinan kepada saya serta wanita di tempat lain.

“Saya telah mulakan satu trend dan saya rasakan ini hanya titik permulaan di mana lebih banyak tempat serta bidang lain akan memberi peluang serta memperkasakan wanita,” katanya pada sidang media sejurus selesai mempengerusikan persidangan DUN pertamanya pada Selasa.

Menurut Thangasvari, pelantikan beliau selaku Speaker wanita pertama Perak sejak 1959 itu merupakan satu pencapaian yang amat membanggakan bagi dirinya serta kaum wanita India seluruh negara.

Dalam pada itu, Thangasvari turut yakin pengalamannya sebagai peguam sebelum ini akan membantu beliau menjalankan tugas mengurus sidang DUN yang dianggapnya sebagai mencabar.

“Secara jujurnya ianya seakan sama seperti di bilik mahkamah, hakim akan duduk di tengah-tengah manakala peguam dari berlainan pihak akan menyampaikan kes masing-masing.

“Cumanya di sidang DUN ini cara penyampaian itu lebih berbeza, lebih lantang dan tegang tetapi itulah yang memeriahkan Sidang DUN Perak ini, jadi saya harap akan dapat mengawalnya,” ujarnya.

Pelantikan Thangasvari dibuat selepas beliau mendapat lebih banyak undi dari calon Pakatan Harapan V. Sivakumar ketika Persidangan DUN Perak yang berlangsung pada Selasa.

Dalam proses undi bagi menentukan jawatan itu, Thangasvari memperolehi 30 undi manakala V. Sivakumar mendapat 24 undi, sekaligus menjadikan beliau sebagai Speaker DUN wanita pertama dalam Barisan Nasional (BN).

Lagi Berita Sidang Dun Perak


22 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page